De incontinentiespecialist is pisnijdig

//De incontinentiespecialist is pisnijdig

De incontinentiespecialist is pisnijdig

Eindelijk krijg ik een advies. Onomwonden, kort en bondig. Het zijn vast de omstandigheden die het hem doen: ik heb om een gesprek gevraagd en de juiste verzorgende zit tegenover me. Maar ook nu gaat het grootste deel van het gesprek over de verzorgende. Ze lucht haar hart. Het laatste kwartier gaat over BromBen en ik krijg een advies waardoor het gesprek me alsnog voldoening geeft.

Dit is een terugkerend patroon in het verzorgingshuis. Elke week bezoek ik BromBen. Ondertussen ken ik alle verzorgenden bij naam, ik waardeer hun inzet en heb goed contact met hen. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze soms bij mij hun hart luchten over het werk. Daardoor begrijp ik waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Helaas is er weinig oor voor mijn kant van het verhaal, terwijl ik toch de cliënt vertegenwoordig.

Incontinentie
Toen BromBen incontinent werd, had ik behoefte aan advies over hoe we daarmee om zouden gaan. Ik was druk met symptoombestrijding: tassen vol natte kleding wassen, natte stoel en matras vervangen en tekorten in de garderobekast aanvullen. Ik vroeg aan een verzorgende wat we konden doen. Daar moesten ze toch ervaring mee hebben, tenslotte was dit niet de eerste incontinente cliënt?

Ongelukjes
BromBen werd tijdens iedere ronde naar het toilet gebracht, hij kreeg incontinentieverband en later luiers. Ondanks dat waren er overdag en ’s nachts nog regelmatig ‘ongelukjes’. De verzorgende vertelde mij over insteeklakens en dat er een incontinentiedeskundige was die verantwoordelijk is voor de bestellingen van al het materiaal. Ik bestelde direct insteeklakens en een week later kwam ik de incontinentiespecialist tegen op de gang. We kregen een typisch gesprek.

Verschil Tenaslip en luier
Ik: ‘Zou BromBen overdag ook incontinentieslips kunnen dragen? Die kan hij zelf naar beneden trekken wanneer hij naar het toilet moet. Zou je mij uit kunnen leggen wanneer jullie kiezen voor slips of luiers?’
Zij: ‘Slips worden vaak verkeerd gebruikt. Sommige verzorgenden leggen er een extra incontinentieverband in en dat is echt niet de bedoeling. Slips zijn erg duur.
Ik: ‘Als slips de oplossing zijn, dan hoor ik graag welke kosten daaraan verbonden zijn. Misschien vind ik het niet te duur. Gebruiksgemak voor BromBen vind ik belangrijker.’
Zij: ‘Als we dat doen, dan wil iedereen overdag incontinentieslips.
Ik: ‘Wat is daar mis mee? Kun je mij uitleggen wanneer er slips of luiers worden gebruikt?’

Nadat zij haar ergernissen had gelucht over kosten, regels en collega’s, kreeg ik het antwoord. Alleen luiers bieden voldoende bescherming wanneer iemand totaal incontinent is. Slips waren daarom niet langer een optie voor BromBen.

De incontinentiespecialist is pisnijdig
Daarna ging de incontinentiespecialist op zoek naar de door mij bestelde steeklakens. Die waren samen met het incontinentiemateriaal in de voorraadkast beland. Het gevolg was dat de lakens nog niet gemerkt waren en nog niet gebruikt konden worden. De dame werd pisnijdig van de situatie. Mijn opmerking dat het prettig zou zijn wanneer familie werd geïnformeerd en geadviseerd over de aanpak van incontinentie, werd niet gehoord.

Misschien moet ik ook eens pisnijdig reageren op door mij geconstateerde nalatigheid. Bijvoorbeeld op die van vakantie terugkerende verzorgende die de overdracht niet las en BromBen geen luier aantrok. Alle onderkleding weer nat. Of de verzorgende uit de nachtdienst die structureel instructies negeert en BromBen ’s nachts niet op het toilet zet. Alle beddengoed weer nat. Pisnijdig kan ik soms worden om dit soort nalatigheid waardoor BromBen onnodig vaak natte spullen draagt en ik maar blijf wassen.

Wegkruipen in bed
Het incontinentieprobleem is zichtbaar en daardoor eenvoudig. Moeilijker heb ik het met mijn gevoel dat BromBen niet langer op de goede plek zit. Sinds januari is BromBen hard achteruit gegaan. Hij kan niets meer en is heel passief. Hij wordt uit bed geholpen, aangekleed en voor de televisie gezet. ’s Avonds gebeurt hetzelfde in omgekeerde volgorde. De rest van de dag zit hij alleen op z’n kamer voor de televisie, te wachten. Hij is zo de weg kwijt, dat hij aan het einde van de ochtend in bed kruipt en de rest van de dag er niet meer uit komt. Wanneer de verzorging het appartement binnenstapt, halen ze hem er weer uit. Maar zo gauw ze hun hielen hebben gelicht, kruipt hij weer naar bed. Omdat hij het anders ook niet weet.

Ongevraagd advies
Opnieuw heb ik de verzorging gevraagd hoe we hiermee om kunnen gaan. Ik krijg het antwoord dat ze hem met alles kunnen helpen. Dat is ook zo. Maar met hulp bij wassen, aankleden, eten en plassen ben je er niet. Er is geen tijd en aandacht voor zijn geestelijke welzijn en juist dat heeft BromBen nodig. Ik heb de hoop opgegeven dat de verzorging ook ongevraagd advies geeft. Nu, na het evaluatiegesprek heb ik bevestiging gekregen dat ik het goed heb gezien en geen irreële eisen stel. Het is tijd voor ander soort zorg. Ik ga op zoek naar kleinschalige groepsverzorging.

By | 2018-03-18T22:22:28+00:00 maart 18th, 2018|Mantelzorg|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest